Goukamma rivier and Monkeyland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wilhelmien Willems Viegers - WaarBenJij.nu Goukamma rivier and Monkeyland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Wilhelmien Willems Viegers - WaarBenJij.nu

Goukamma rivier and Monkeyland

Door: Wilhelmien

Blijf op de hoogte en volg Wilhelmien

16 September 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Gisteren ochtend hebben we eerst een route gereden over de Phantom pass en Karatara pass. Het eerste gedeelte is niet zo mooi. Het tweede gedeelte is wel mooi. We rijden over onverharde wegen en niet zo heel breed. Er zijn ook een paar sportieve fietsers. Met regen moet je hier niet rijden met een gewone auto. We hadden wel meer dieren verwacht onderweg, maar we zien hier niet iets bijzonders. Als we in Sedgefield terug op de N2 komen rijden we richting Goukamma natuurreservaat.
We rijden eerst door naar de Buffalobay. Daar wat geeten en rond gekeken en toen naar het natuur reservaat.
Voor 80 rand mag je binnen rijden.
De auto geparkeerd en dan moet je met een bootje dat dient als veerboot zelf aan een touw trekken om de river over te steken en daar kun je verschillende wandelingen maken.
Op de parkeerplaats treffen we een Duitser die hier woont en we vragen hoe het zit.
Hij zegt het is heel mooi, maar kijk uit voor het weer, want de zon van vanmorgen is verdwenen en het ziet er naar uit dat het kan gaan regenen en dan kun je beter niet te ver weg wandelen zegt deze man.
Dus wij in het bootje en naar de overkant.
Gelukkig dat jullie ons daar niet hebben gezien.
Het is wel een sterke lijn, net zoiets als de bergbeklimmers gebruiken. In het midden van de river loopt redelijk stroom en er loopt eb en vloed, want we zitten niet ver van de riviermonding.
We hebben een eind gelopen en het is weer berg op en af en door het zand. Het is duinlandschap en je kijkt als je wat hoger bent op de rivier en de zee.
Uiteraard hoor je alleen vogels en zee.
Omdat we het weer niet vertrouwde zijn we niet te ver gegaan.
Terug bij het veer hadden we mensen voor en die moesten de boot ook al terug halen. Nadat die over waren hebben wij de boot weer over gehaald en toen weer terug naar de auto.
Vandaag 16 september zijn we vanmorgen naar Monkeyland gereden, dat is nog voorbij de Plettenbergbay.
Op de N2 was een ongeluk gebeurd, er lag een vrachtwagen in de berm. De politie controleerde hier goed op de snelheid je ziet ze regelmatig met camera's staan.
Een motorrijder die ons vanmorgen voorbij was gereden stond even later langs de weg en was aangehouden.
De hoofdwegen zijn heel goed en de bewegwijzering ook. Zelfs gisteren op de pass route.
Als we bij het Monkeyland zijn aan gekomen en een ticket kopen krijgen we te horen dat je een combinatie kaartje kunt kopen voor Monkeyland, Birds of Eden en van Jukani, dus doen we dat.
Bij de apen krijg je rondleiding met een gids en dat duurt ongeveer een uur. Apen zijn altijd leuk. Pieke heeft een korte broek aan en word flink te grazen genomen door muggen en dat is minder.
Daarna lopen we naar het vogelpark en daar mag je zo lang rond lopen als je wilt.
Het is ook een mooi park en het is net of je door een soort regenwoud loopt. Mooie vogels.
Voor Jukani moeten we 7 km terug rijden.
Daar worden we ook weer met een gids rond geleid.
Hier zitten leeuwen , witte leeuwen en die hebben wij nog nooit gezien. Tijgers en zebra's en nog enkele andere dieren.
Ook zijn er slangen, maar daar gaat Pieke niet mee naar toe. Ik ben wel mee wezen kijken. Dit is meer gewoon een dierentuin.
Wij vinden Jukani niet zo super.
Terug in Knysna zijn we nog even naar het waterfront om te eten en toen weer naar ons luxe logement . Het word de laatste nacht hier en dan door naar Tsitsikamma.

• 18 September 2015 - 09:14

Truus:

Hallo samen,
    Wat weer een mooi reisverslag,en wat bijzonder witte leeuwen eerlijk gezegd had ik daar nog nooit van gehoord.
    Ik wens jullie nog heel veel reis plezier en geniet ervan.
    Groetjes Truus en pootje van Bellie.